Trolejbusy se v Ústí nad Labem staly páteří veřejné dopravy

2. 07 2013 | Mezi patnácti městy v České republice, kde se lidé mohou svézt trolejbusem, zaujímá zvláštní místo Ústí nad Labem. Metropole severozápadních Čech totiž patří mezi nejmladší provozovatele tohoto druhu dopravy, zároveň zde také jako nikde jinde vsadili prakticky od počátku na kloubové trolejbusy. První cestující se ale ve městě u českého veletoku památného pátečního rána 1. července 1988 svezli ještě trolejbusem obyčejným.  

Na velkokapacitní model si museli Ústečané počkat půl roku, než byly k dispozici zbrusu nové trolejbusy Škoda 15Tr. Ty vyjely do ulic v lednu 1989 a jsou dodnes poznávacím znamením ústecké MHD. Existovala sice teoretická možnost pořídit výsledek spolupráce československého a jugoslávského průmyslu, trolejbus Škoda-Sanos, který už od poloviny 80. let jezdil ve Zlíně či Bratislavě, v Ústí nad Labem ale nakonec zvolili výrobek továrny z Ostrova nad Ohří.
 
Plány na zavedení trolejbusů v Ústí se přitom podařilo dotáhnout do konce teprve na pátý pokus. Poprvé o nich radní uvažovali na počátku 20. století, ještě za Rakouska-Uherska, kdy ve městě už pár let úspěšně fungovala jiná elektrická trakce, tramvajová. Podruhé se o trolejbusech uvažovalo těsně po druhé světové válce, tehdy - a ani v 50. a 60. letech - se ale myšlenku nepodařilo dotáhnout to konce. A to koncem 60. let v Ústí už měli dokonce materiál na stavbu tratě.
 
Od června 1970, kdy po více než sedmi dekádách přestala po Ústí nad Labem jezdit tramvaj, tak nakonec tamním obyvatelům nezývalo nic jiného, než jezdit po městě autobusy. A to skoro 20 let. Přípravy na stavbu trolejbusové trati začaly v roce 1981 a základní kámen nové stavby slavnostně položili v září 1984. První trolejbus do Ústí přijel vlakem koncem října 1987 a o pár dní později, ovšem ještě bez cestujících, se už vypravil do ústeckých ulic.
 
Nově zavedená elektrické trakce se přitom v Ústí nad Labem neplánovala jako pouhý doplněk autobusů, ba právě naopak. Kloubové trolejbusy pro téměř 150 lidí se měly stát páteří ústecké veřejné dopravy. Během prvních pěti let, kdy se postupně rozšiřovaly tratě a přibývaly linky, jich Dopravní podnik města Ústí nad Labem koupil 55. A dodnes jich valná většina slouží, což ovšem Ústí přináší i nelichotivý primát města s nejstarší trolejbusovou technikou v zemi.
 
V posledních letech sice podnik nakoupil zhruba dvě desítky trolejbusů, polovinu z nich ale tvořily ojeté Škody 15Tr z Hradce Králové, Plzně či Českých Budějovic, které jen zaplnily mezery po opotřebovaných vozech, navíc se po roce 2004 opět rozrostla trolejbusová síť. Modernějších nízkopodlažních trolejbusů dnes mají v Ústí nad Labem jen zhruba desítku. Kvůli problémům kolem Regionálního operačního programu Severozápad, který rozděluje evropské dotace, se totiž nákupy zadrhly.
 
Podnik nyní alespoň rekonstruuje některé starší vozy a podle zpráv ze začátku letošního roku chce na část z uvažovaných 26 trolejbusů najít potřebné peníze jinde. Přes všechny problémy přitom trolejbusy, kterým je v průměru téměř 20 let, přepraví v Ústí nad Labem každý den na 85.000 cestujících, o polovinu více, než autobusy. Šest desítek vozů obsluhuje 11 linek, které pokrývají prakticky celé a mimo jiné spojují Střekov se zbytkem Ústí nad Labem.
 
V současnosti má trolejbusovou dopravu dalších 14 českých a moravských měst - Brno, České Budějovice, Hradec Králové, Chomutov, Jihlava, Jirkov, Mariánské Lázně, Opava, Ostrava, Otrokovice, Pardubice, Plzeň, Teplice a Zlín. V minulosti trolejbusy jezdily i v Praze (do roku 1972), Mostě a Litvínově (do 1959) a Děčíně (do 1973). První trolejbusy na území dnešní ČR vozily cestující v letech 1907 až 1916 v Českých Velenicích, tehdejší součásti rakouského Gmündu.
 
zdroj: ČTK
 
.

Vytvořili jsme pro GOLEM SPIRITS nové webové stránky