V Ústeckém kraji bude od ledna platit jednotný přepravní tarif

V Ústeckém kraji bude od ledna 2015 platit jednotný přepravní tarif autobusové dopravy, kterou na svém území kraj zajišťuje. Je to další krok ke zprovoznění integrovaného dopravního systému, do něhož by se už v průběhu příštího roku měly zapojit i České dráhy a některé městské dopravní podniky. Novináře o tom dnes informovali zástupci kraje.

Jednotný tarif bude zatím platit u šesti dopravců, s nimiž Ústecký kraj uzavřel smlouvy na následujících deset let. Od toho stávajícího se liší především tím, že cena jízdného se neodvíjí pouze od ujeté vzdálenosti, ale od rozdělení do přepravních zón. "Je to zónově-relační tarif, což znamená, že vedle jednotlivých zón zohledňuje i jejich vzájemnou vzdálenost," řekl vedoucí oddělení dopravní obslužnosti na krajském úřadu Jakub Jeřábek.
 
Takový tarif je pro Ústecký kraj vzhledem k jeho členitosti podle Jeřábka nejvýhodnější. Dva roky funguje v regionu Lounsko západ. Využívají ho i Liberecký, Královéhradecký nebo Pardubický kraj.
 
Základní cena jízdného v rámci jedné zóny bude 13 korun. Na některých trasách může být cena zvýšena v řádu několika korun. Novinkou bude znovuzavedení časových jízdenek na území celého kraje, které před lety jednotliví dopravci zrušili. Právě využitím sedmidenních, třicetidenních nebo devadesátidenních jízdenek bude podle Jeřábka naopak možno ušetřit až více než 40 procent z ceny jízdného.
 
Například měsíční jízdenka bude stát šestadvacetinásobek ceny jednorázového jízdného na stejné trase a bude umožňovat neomezený počet jízd. U nejlevnějšího tarifu bude týdenní jízdenka stát 98 korun, měsíční potom 338 korun a devadesátidenní 910 korun. "Lidé, kteří pravidelně dojíždějí do práce nebo školy, tak získají významný benefit," řekl Jeřábek. Další slevy budou mít žáci, studenti a tělesně postižení. Speciální jízdné bude připraveno i pro návštěvníky kraje, například turisty. Jednodenní celosíťová jízdenka vyjde na 130 korun, týdenní potom na 488 korun.
 
Jízdenky bude možné koupit v papírové i elektronické podobě na čipové kartě. Karta cestující přijde na 95 korun a bude k dispozici v 19 informačních centrech všech dopravců v celém kraji. Jednodušší anonymní čipová karta bez jména a fotografie bude k dostání přímo u řidičů.
 
Ústecký kraj usiluje o to, aby se do integrovaného dopravního systému zapojili i ostatní dopravci. "Naší snahou je začlenit do integrovaného dopravního systému postupně všechny dopravce působící na území kraje. To znamená především České dráhy a městské dopravní podniky," řekl Jeřábek. Největší železniční dopravce by se podle něho měl do systému zapojit v polovině příštího roku.
 
Ústecký kraj jedná i s dopravními podniky, aby lidé přijíždějící do měst mohli na stejnou jízdenku využít i místní hromadnou dopravu. "Nejblíže dohodě jsme v případě Teplic, kde by jednotný tarifní systém mohl začít platit hned od ledna," uvedl Jeřábek. Na dobré cestě jsou prý i jednání s Ústím nad Labem a Děčínem.
 
Městským dopravním podnikům je kraj připraven případné ztráty na tržbách kompenzovat. Umožní mu to i úspora v řádech desítek milionů korun, které kraji přinesla veřejná soutěž na dopravce v regionech pro následujících deset let. A to jsou podle Jeřábka ve vysoutěžených cenách jednotlivých dopravců zahrnuty i náklady na zavedení elektronického odbavovacího systému v jejich vozech.
 
zdroj: ČTK